Idea i autorski program

 

Wizja

Zielona Szkoła w Folwarku to miejsce, gdzie tworzymy warunki do poznawania samego siebie, rozwijania swoich zasobów i doświadczania świata, w przyjaznej atmosferze i w zgodzie z naturą. Chcemy odpowiadać na potrzeby dzieci i tworzyć przestrzeń, w której wszyscy - dzieci, rodzice, kadra - czują się bezpiecznie.


Nasza szkoła znajduje się blisko stacji metra "Kondratowicza"

Nasza szkoła to:

  • uczniowie - odważni, z radością i pasją odkrywający świat,
  • rodzice - zaangażowani w proces edukacji,
  • kadra - wrażliwa na potrzeby, otwarta na zmiany,
  • środowisko - sprzyjające nauce, odkrywaniu i rozwijaniu talentów.

 

Autorski program nauczania wczesnoszkolnego "Naturalnie! Doświadczam!"

Nasz autorski program opiera się na koncepcji konstruktywizmu społecznego wg L. S. Wygotskiego i J. Brunera oraz pedagogice Marii Montessorii.


Praca z dziećmi zawiera się w ośmiu obszarach, dzięki którym rozwijamy umiejętności językowe i matematyczno-informatyczne, poszerzamy wiedzę przyrodniczą, budujemy kompetencje społeczne, wspieramy samorozwój. Ważne dla nas są doświadczenia związane ze sztuką i zdrowym stylem życia.

1. Obszar doświadczeń przyrodniczo-badawczych, to czas spędzony na świeżym powietrzu blisko natury na prowadzeniu obserwacji przyrodniczo-geograficznych. Stawiamy hipotezy, eksperymentujemy i wyciągamy wnioski. Opiekujemy się zwierzętami hodowlanymi, uprawiamy warzywa, zbieramy plony naszej pracy, uczymy się jak korzystać z darów lata przez cały rok.

2. Obszar doświadczeń społeczno-emocjonalnych wspierających samorozwój i budowanie tożsamości, to miejsce na rozmowę o wartościach, tradycji i kulturze. Uczymy się szanowania potrzeb własnych i innych ludzi, korzystania z form porozumiewania się, które wspierają rozwój relacji.

3. Obszar doświadczeń językowych i komunikacyjnych to rozwijanie kompetencji swobodnego posługiwania się językiem ojczystym w mowie i na piśmie, dbałości o kulturę i precyzję języka oraz twórczego posługiwania się słowem.

4. Obszar doświadczeń matematyczno-logicznych i informatycznych to obszar codziennych, matematycznych doświadczeń dzieci, budowania i rozumienia pojęć, łączenia i umacniania wiedzy z zastosowaniem nowych technologii.

5. Obszar doświadczeń estetycznych i artystycznych – działania z tego obszaru pomagają dzieciom rozwijać zainteresowania i wspierać postawę kreatywną. Poprzez muzykę, taniec, improwizacje teatralne, prace plastyczne i konstruktorskie dzieci mają możliwość pokazania swoich emocji i wrażliwości na sztukę.

6. Obszar doświadczeń ruchowych obejmujących kulturę fizyczną, profilaktykę, to działania skierowane na poznawanie zasad zdrowego żywienia i wagi aktywności fizycznej. Dzięki temu budujemy pozytywne nastawienie do ruchu i zdrowego stylu życia.

7. Obszar doświadczeń technicznych i technologicznych pozwala na poznanie i wykorzystanie urządzeń i narzędzi w bezpiecznych warunkach. Poznawanie możliwości jakie dają nam działania techniczne i technologia uczy otwartości na świat i szukania dobrych rozwiązań.

8. Obszar doświadczeń z zakresu języka nowożytnego i doświadczeń kulturowych rozbudza w uczniach wrażliwość językową oraz rozwija umiejętność komunikacji, a także buduje postawę otwartości i tolerancji wobec innych kultur i narodowości.